onsdag 8 mars 2017

Kvinnornas dag!

Inte för att jag brukar fira kvinnodagen på något speciellt sätt, men jag blev väldigt glad då jag idag fick en underbart vacker bukett med naturvita rosor dagen till ära! Jag bakade också småkakor på en typ av halvfabrikat där ingredienser fanns färdigt i en glasburk. Det var en gåva från Holland. Så dagens lilla lyxstund på denna kvinnornas dag blev att smaka på dessa kakor till en kopp te medan jag beundrade mina fina rosor.

Dessutom vill jag delge er en klassisk dikt skriven av Lena Holstein som jag tycker att är jättebra. Jag har haft den på kylskåpsdörren sedan ungdomen för att påminna mig om att jag och alla andra inte behöver vara så duktig hela tiden! Den passar bra att läsa så här på kvinnodagen - och förstås alla andra dagar också!

AMBITIONER


Hon var en god moder
underbar, hetblodig älskarinna
förståelsefull hustru
framgångsrik yrkeskvinna
politiskt engagerad
med fasta tider i motionshallen
Fönstren var nyputsade
mattfransarna nykammade
och det doftade gott i hela huset
av nybakt bröd och hemlagad apelsinmarmelad
- när ambulansen stannade utanför.


(skriven av Lena Holstein)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar