fredag 14 juli 2017

Akvarellmålning utomhus

Det är inte många dagar som det har känts som sommar i år, men idag blev det en sådan härligt solig varm sommardag som jag länge längtat efter. Dessutom råkade det sig att jag deltog i en liten kurs i akvarellmålning i Westers trädgård. Det var ett perfekt väder för akvarellmålning utomhus.

Jag valde ut en egen plats i den ljuvliga trädgården och packade upp mitt pick och pack med akvarellfärger, penslar, vatten, målningsblock, underlag, stol, bord...


Medan jag målade hämtades på en bricka till mig myntate med honung, vilket jag upplevde som lyxigt, och det fick mig att känna mig som en prinsessa!


Det är typ hundra år sedan jag senast målade akvarell och jag har aldrig någonsin varit nöjd med de målningar i akvarell som jag åstadkommit, så inte heller nu, men det är i och för sig en bisak om man har roligt medan man håller på! Det hade jag idag!

Jag målade tre akvareller, alla föreställande samma motiv, men målade enligt olika tankesätt och resultatet blev ju väldigt olika.


Vår trevliga lärare i akvarellmålning, Eva Lamppu, har en pågående utställning på Westers trädgård och här har jag en bild på tre av hennes arbeten. Hon har använt gamla tyger, lim och oljefärger (tror jag att det var) för sina intressanta skapelser.


Man blir hungrig av att måla akvareller utomhus under solens gassande. Efter avslutat arbete smakade jag på Westers paj och morotskaka. Gott! (och gissa om jag ville ha den krusidulliga stolen jag satt på!? Den gillade jag!)


En vy över en del av Westers trädgård. Trädgården är en ordentlig inspirationskälla för den trädgårdsintresserade!


Just nu känns det som om jag snart kommer att måla akvareller igen, kanske i min egen trädgård, så inspirerad blev jag efter dagens målande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar